Pieter Bruegel d. Ä. (1525-1569)

The Land of Cockaigne,

1567
Material / Technology / Carrier
Eichenholz
Dimensions of the object
51,5 x 78,3 cm
Department
Flemish Painting
Genre
Painting
Inventory number
8940
Acquisition
1917 mit Unterstützung von Marie von Kaufmann, Otto Lanz, Paul Cassirer, Hugo Helbing und weiteren anonymen Förderern aus der Sammlung Richard von Kaufmann erworben
Stock
Bayerische Staatsgemäldesammlungen - Alte Pinakothek München
Citation
Pieter Bruegel d. Ä., Das Schlaraffenland, 1567, Bayerische Staatsgemäldesammlungen - Alte Pinakothek München, URL: https://www.sammlung.pinakothek.de/en/artwork/01G1P9YLkE (Last updated on 05.06.2025)
The theme broached here is human wrongdoing that includes idleness and gluttony. It pervades all social classes, as shown by representatives of the three social groups—the soldier, peasant and man of letters. Lethargy and surrendering to vice are closely linked to one another.

Originally part of the collection of Emperor Rudolf II in Prague, Pieter Brueghel the Elder’s “Land of Cockaigne” was taken to Skokloster Castle during the Thirty Years' War after being looted by Swedish troops. At the beginning of the 20th century, the painting entered the collection of Richard von Kaufmann, a Berlin-based university lecturer and government official. On December 4, 1917, it was auctioned in Berlin by Paul Cassirer and Hugo Helbing.
The winning bid was placed by Otto Lanz, a Swiss surgeon, who purchased the painting for the sum of 310,000 Reichsmark for the Alte Pinakothek. The acquisition, however, was only made possible through joint donations from Otto Lanz, Paul Cassirer, Hugo Helbing and other anonymous supporters as well as the widow of the deceased collector, Marie von Kaufmann. She waived part of the proceeds in favour of the Alte Pinakothek, as documented in an exchange of letters with the then General Director Friedrich Dörnhöffer, kept in the painting’s documentation file.

Several of the individuals who made the acquisition of the “Land of Cockaigne” for the Alte Pinakothek possible were persecuted, marginalised and murdered as Jews during the National Socialist era. The recognition of their contributions here serves as just one example of the many patrons of the Bavarian State Painting Collections who played a significant role in expanding the art collections and were subsequently persecuted for being Jewish by the state between 1933 and 1945.

Seit 1999 forscht das Referat Provenienzforschung zur Herkunft aller Kunstwerke der Bayerischen Staatsgemäldesammlungen, die vor 1945 entstanden sind und die seit 1933 erworben wurden. Grundlage für diese Forschung bilden die „Washingtoner Erklärung“ von 1998 sowie die daran anschließende sogenannte „Gemeinsame Erklärung“ von 1999.

Die Provenienz-Angaben basieren auf den systematischen Erstchecks und orientierten sich am Leitfaden zur Standardisierung von Provenienz-Angaben des Arbeitskreis Provenienzforschung e.V. Provenienzangaben werden zeitnah aktualisiert, wenn neue Quellen oder Erkenntnisse zu den hier veröffentlichten Werken bekannt werden.

Weitere Informationen zu den Provenienzangaben finden Sie in der Präambel.

Für Rückfragen und Hinweise erreichen Sie uns unter provenienz@pinakothek.de

...
Kaiserliche Galerie, Prag
o.D. - 1648
Schloß Skokloster am Mälarsee, Schweden, im Zuge des Dreißigjährigen Krieges aus der kaiserlichen Galerie in Prag geraubt
1648 - o.D.
Kunsthandel, Paris
um 1900 - 1901
wohl Henri Rossier (1835 - 1928), Vevey
1901 - 1902/1907
Richard von Kaufmann (1849 - 1908), Berlin, wohl erworben von Henri Rossier
1902/1907 - 1908
Marie von Kaufmann (1860 - 1934), Berlin, erworben im Erbgang von Richard von Kaufmann
1908 - 04.12.1917
Bayerische Staatsgemäldesammlungen, München, erworben auf der Auktion am 04.-06.12.1917 bei Cassirer/Helbing von Marie von Kaufmann (Ministerielle Entschließung vom 29.11.1917 No. 34336 und vom 21.01.1918 No. 432)
seit 21.01.1918

You may also be interested in the following works of art: